NUFFNANG ADS

8 KHASIAT JINTAN MANIS YANG RAMAI TAK TAHU SEBENARNYA

5:15:00 PM

Assalammualaikum...


Kita baca santai petang-petang ni cari ilmu skit. Ramai tahu apa itu jintan manis kan. Selalu korang akan letak dalam kari, asam pedas dan banyak lagi. 



Jintan manis merupakan sumber mineral seperti tembaga,besi,kalsium,potassium,mangan,selenium,zink  dan magnesium. Jadi Ida nak kongsikan 8 khasiat jintan manis.

  • Tembaga diperlukan dalam pengeluaran sel darah merah. 
  • Besi diperlukan untuk pembentukan sel darah merah. 
  • Zink adalah bersama-faktor dalam banyak enzim yang mengawal pertumbuhan dan pembangunan,generasi sperma,penghadaman,sintesis asid nukleik. 
  • Potassium merupakan satu komponen penting dalam sel dan cecair badan yang membantu mengawal kadar jantung dan tekanan darah. 
  • Mangan digunakan oleh badan sebagai faktor untuk enzim anti-oksida yang kuat dan superoxide dismutase.

8 KHASIAT JINTAN MANIS

1. Cuci usus




Jintan manis sejenis herba berserat tinggi, bertindak seperti ‘julap’ untuk mencuci usus kecil dan usus besar secara sederhana. Herba ‘pelawas’ ini melancarkan proses perkumuhan dan mencuci dinding usus dari toksin, kotoran dan mendapan degil. Yang bagusnya, ia tidak mengakibatkan cirit-birit.Proses pembuangan jadi lebih mudah dan sistem metabolisma badan akan lebih teratur. Paling best dapat langsingkan badan.Wow!

2. Mengatasi masalah kembung perut akibat terlebih angin, gas dan asid


Selain itu ia dapat merawat masalah ketidakhadaman, radang perut dan usus dengan cara mengeluarkan gas, angin dan asid yang berlebihan dalam perut. Secara tak langsung ia membuatkan perut menjadi lebih kempis, dah takde [erut buncit.

3. Kawal tahap kolesterol




Jintan manis kaya dgn vitamin C-B-A, bermanfaat mengekalkan daya tahan badan terhadap serangan penyakit di samping dapat mengurangkan kadar kolesterol berbahaya dalam badan. Kadar seratnya yang tinggi dapat mencegah berlakunya buasir dan kanser usus.

4. Rawat bengkak sendi, sakit badan dan lenguh otot




Jintan manis mengandungi ‘anethole’ di mana membantu merawat masalah bengkak atau radang pada sendi, tulang dan otot. Anethole juga dapat mengurangkan risiko keberulangan (recurrennce) penyakit kanser. Kajian menunjukkan penggunaan ‘anethole’ dapat menyekat kemaraan ‘tumor necrosis factor’ dalam tubuh manusia.

5. Diuretik


Jintan manis bersifat diuretik, bermakna ia dapat mengeluarkan bendungan air di dalam badan sekaligus merawat sembab muka, perut kembung, buncit dan senak perut.

6. Menambah kuantiti dan kualiti susu ibu




Jintan manis merangsang pengeluaran susu ibu (lactation) dan memberi kesan yang sama pada tubuh sepertimana tugas estorgen.

7. Merawat gejala pra-haid, pra-menopos dan rendah libido




Jintan manis dapat mengatasi masalah kesakitan dan kekejangan saraf pra-haid, mengurangkan simptom-simptom pra-menopos dan menggalakkan daya keinginan seksual secara semulajadi dan berkesan.

8. Kawal selera makan




Jintan manis dapat menyekat selera makan korang. Mana yang rasa suka mengunyah boleh la cuba amalkan makan jintan manis untuks sekat selera makan korang. 





Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

You Might Also Like

10 comments

  1. serious tak penah dengar jintan manis sebelum ni.
    baru baru ni sebab banyak bekerja depan laptop, buat keje, belakang tu memang asyik sakit sakit. sendi pun sama.

    thanks by the way sebab perkenalkan jintan manis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah cuba dalam seminggu ada perubahan badan terasa ringan dan perut makin kempis...

      Delete

Followers

GMBM BLOGGER

GMBM BLOGGER