Showing posts with label TIPS BERJIMAT CERMAT. Show all posts
Showing posts with label TIPS BERJIMAT CERMAT. Show all posts

Saturday, October 25, 2014

TIPS MENGURUSKAN KEWANGAN

Assalammualaikum..

Takde idea plak nak update blog arini. Tibe2 teringat psal pembelanjaan dapur. Setiap bulan mesti habis dalam rm300 untuk belanja dapur sebulan belum termasuk dengan barang-barang basah. Kadang-kadang beli benda kecik2 ni pun dah sampai rm100 dengan harga barang naik. So di sini Ida nak kongsikan skit tips menguruskan kewangan. Bukan apa, mana tahu boleh kurangkan mana yang patut untuk simpanan masa hadapan.


TIPS MENGURUSKAN KEWANGAN

Tip 1: Masukkan matlamat masa hadapan dalam perancangan bajet bulanan

Perancangan membantu anda merealisasikan impian dengan berkesan. Sebaiknya rancang perkara yang anda hendak lakukan pada masa hadapan. Misalnya, jika anda rancang untuk membeli kereta pada tahun hadapan, masukkan bayaran bulanan yang terpaksa anda bayar nanti ke dalam bajet. Dengan cara ini, anda akan lebih bersedia apabila tiba masanya. Lebih baik berjimat sekarang daripada tergesa-gesa untuk memperbaiki bajet apabila tiba masanya.

Tip 2: Senaraikan semua perbelanjaan ahli keluarga
Dengan cara ini anda tahu ke mana aliran wang masuk dan keluar. Jika dirasakan barangan tersebut tidak penting untuk dibeli anda boleh nilai sendiri berdasarkan keupayaan kewangan yang anda ada.

Tip 3: Peruntukan bayaran tetap

Wang ansuran untuk bayaran rumah, kereta, insurans, bil-bil dan sebagainya yang tetap setiap bulan perlu diperuntukan dalam jumlah yang tepat setiap bulan. Apabila mendapat bayaran gaji, asingkan awal-awal wang untuk segala pembayaran hutang dan bil yang tetap. Daripada lebihan wang tersebut, barulah anda rancang bajet bagi keperluan keluarga. Wang untuk peruntukan makanan isi rumah juga boleh disediakan secara tetap setiap bulan.

Tip 4: Wang simpanan dan kecemasan

Pastikan setiap bulan anda memperuntukkan sejumlah wang untuk simpanan dan kecemasan. Akaun simpanan wang yang tetap setiap bulan wajib ada untuk sebuah keluarga. Sementara simpanan kecemasan pula penting untuk kegunaan sebarang perkara yang tidak disangka seperti sakit, kemalangan dan sebagainya.

Tip 5: Ikut apa yang dirancang

Keazaman yang kuat diperlukan oleh anda berdua bagi memastikan perancangan kewangan berjalan lancar seperti yang dirancang. Tiada gunanya anda membuat senarai yang panjang tentang perancangan kewangan sekiranya anda tidak berdisiplin mengikutnya.


Tapi yelah walaupun kena nak senaraikan semua bnda tapi still ade yg lebih bajet kan..huhuhu

Wednesday, April 9, 2014

TIPS UNTUK BERJIMAT CERMAT

10 TIPS UNTUK JIMAT!!

Dalam merencana kewangan keluarga, siapa yang lebih berperanan sebagai ‘Menteri Kewangan’? Adakah suami atau isteri yang lebih bijak dalam mengendalikan pengurusan kewangan keluarga?
Tidak kira siapa pun yang memegang jawatan tanpa gaji ini, saya cuma ingin berkongsi serba sedikit ELMU untuk anda sebagai Raja atau Permaisuri dalam menguruskan empayar anda agar terus kukuh dengan kewangan yang stabil.

Tips ini amat digalakkan kepada suami isteri yang masih bekerja makan gaji. Bukan apa, kalau kita seorang usahawan, kita boleh menetapkan pendapatan yang kita inginkan. Jadi, kewangan kita tidaklah terlalu terhad sehingga terjadinya perbelanjaan melebihi pendapatan

Jom kita tengok apa TIPS yang boleh kita guna pakai untuk BERJIMAT CERMAT:

1) Kurangkan kekerapan makan di kedai. Masak di rumah.

2) Masak pula biarlah mengikut bilangan ahli keluarga yang ada, tidak terlalu sedikit atau banyak hingga terlebih-lebih pula.

3) Rancang menu/makanan yang ingin dimasak untuk tempoh seminggu/ 2 minggu bergantung kepada stok barangan dapur yang akan anda beli.

4) Rancang pembelian mengikut perancangan menu yang akan anda masak. Tentukan bila dan di mana hendak membeli, banyak mana barang-barang yang boleh dibeli dan anggarkan kemampuan kita berbelanja.

5) Tentukan keutamaan pembelian. Utamakan barang yang betul-betul PERLU daripada barang yang kurang perlu.

6) Sebelum membeli, pastikan dahulu barang apakah yang telah dimiliki dan dah ada di rumah dengan barang yang betul-betul perlu beli. Digalakkan juga anda mempunyai senarai barang/inventori untuk barangan keperluan dapur dan isi rumah. Ini memudahkan anda untuk semak berapa banyak stok yang masih ada dan berapa banyak stok baru yang perlu dibeli.

Sekarang kan dah canggih, boleh buat nota di telefon anda yang serba canggih, di iPad atau di laptop anda. Tak perlu yang gah sangat, senarai ringkas sudah cukup untuk anda dan pasangan dapat memantau perbelanjaan anda.

Bunyinya memang agak leceh, sebab anda perlu peruntukkan sedikit masa untuk buat semua ini. Tapi, jika anda mampu lakukan, anda pasti akan lebih tenang dalam menguruskan kewangan.

7) Bandingkan harga dan mutu barang yang hendak dibeli. Tidak salah untuk berbelanja kerana jenama, tidak salah juga berbelanja untuk kualiti walaupun jenama yang biasa-biasa. Contoh, barangan dapur sekarang ni, di hypermarket atau wholesale market, telah banyak produk yang dikeluarkan berjenama mereka seperti Tesco, Giant, Carrefour, Econsave dan sebagainya. Anda boleh dapatkan barangan dapur dengan kualiti yang baik pada harga yang lebih murah.

Terpulang kepada anda unuk menentukan mana yang anda inginkan untuk keluarga anda. Jika anda rajin untuk menilai, anda akan tahu pilihan mana yang lebih baik.

Untuk barangan basah pula sekarang ni, kita juga boleh membeli di pasar tani yang mana FAMA menganjurkan kempen Jimat Belanja Dapur. Jadi, anda boleh beli barangan basah yang segar dengan harga yang berpatutan.

PILIHAN DI TANGAN ANDA!!!
8) Tawar menawar jika barang tersebut boleh ditawar harganya.

9) Pemilihan cara membayar. Tunai adalah lebih baik dan memudahkan anda untuk merekodkan keluar/masuk wang anda.

10) Wang anda dibahagikan dan dikategorikan mengikut sampul. Contohnya, “ Sampul Makanan” digunakan untuk berbelanja membeli makanan sahaja.

Kiranya, anda telah meletakkan bajet tertentu untuk perbelanjaan makanan anda.

Setakat ini dulu perkongsian buat kali ni…insyaAllah kita akan bertemu lagi.

Google+ Followers