Showing posts with label TIPS IBU HAMIL.. Show all posts
Showing posts with label TIPS IBU HAMIL.. Show all posts

Sunday, April 10, 2016

IBU HAMIL RISAU BERAT BADAN NAIK MENDADAK

Assalammualaikum...

Tahniah pada ibu-ibu yang kini telah disahkan mengandung tak kisah la bagi ibu baru atau ibu yang berpengalaman. Berita yang menggembirakan ni memang sentiasa dinanti-nantikan bagi keluarga. 



Semasa hamil, masalah berat badan akan meningkat itu perkara normal. Ini permulaan untuk perkembangan anak dalam kandungan. Tetapi si ibu juga kena berhati-hati bila mengalami masalah berat badan yang berlebihan masa hamil ni. Selalunya jika berat badan terlalu banyak yang naik, kebanyakan ibu-ibu akan disuruh minum air gula sebab takut ada kencing manis. Ini bukan sahaja bahayakan ibu malah anak dalam kandungan.


Berapa penambahan berat badan yang ideal bagi ibu hamil?

Penambahan berat badan untuk ibu hamil disarankan sekitar 12.5-17.5 kg sahaja bagi yang berat badan ideal sebelum hamil. Dan bagi yang mengalami masalah berat badan sebelum hamil hanya 7.5-12.5 kg.


Carta di atas menunjukkan penyimpanan nutrien termasuk lemak dan perkembngan otot ialag 4.5-5.5kg. Peningkatan cecair dan darah dalam badan pula disebabkan perkembangan bayi dalam kandungan. Pembesaran payudara menunjukkan persediaan ibu-ibu untuk penyusuan kelak. Manakala pembesaran rahim disebabkan pembesaran bayi meningkat dari masa ke semasa. Secara puratanya berat badan bayi akan meningkat dalam 3-3.5 kg dan jumlah secara keseluruhannya 11-16 kg berat ibu hamil akan meningkat.


Macam mana nak ukur berat badan ideal bagi ibu hamil ?


Kenapa perlu pantau berat badan semasa hamil ?
Ini sebabnya takut akan berlaku komplikasi seperti tekanan darah tinggi, kencing manis dan bayi besar. Tapi ibu-ibu janganla nak diet pula masa hamil cuma pastikan makan makanan yang seimbang. Elakkan dari benda-benda yang terlalu manis dan tidak berkhasiat.


Ini nak kongsikan pengalaman Puan Noor yang telah mengambil Set Mengandung Shaklee sepanjang kehamilannya. Biasa la ibu-ibu hamil ni semasa hamil ada masalah alahan, tak bertenaga,sembelit,kejang kaki dan sebagainya. Dan semestinya ibu-ibu akan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah mereka.

Alhamdullilah Puan Noor sangat-sangat berpuas hati sepanjang kehamilannya yang kedua ni. Berat badan terkawal. Sepanjang 4 bulan hanya naik dalam 3.5kg sahaja. Mak akak ni pun tegur muka tak nampak kembang sangat. Biasa la nama pun mengandung kan memang semua akan kembang, takkan nak  kurus plak kan.hehehe

Puan Noor plak jenis tak suka minum susu dan beliau telah ambil sekali dengan Ostematrix untuk gantikan susu. Ostematrix ini vitamin kalsium ye. Dan masalah kejang kaki masa hamil langsung takde. Kalau ikut pengalaman ibu-ibu hamil, kejang kaki terutamanya pada waktu malam memang bagaikan mimpi ngeri. Sakit oo..tambah kalau suami plak jenis tidur mati..huhuhu

Paling menarik muka Puan Noor berseri-seri pula. Mana tak suka kan. Kalau orang tegur muka tak nampak kusam dan glowing je.



Jadi bagi ibu-ibu hamil yang memang kurang makan makanan seimbang tetapi nak dapatkan nutrisi terbaik boleh ambil Set Mengandung ni dan jangan risau sebab set ini pun boleh diambil untuk masa berpantang nanti.




Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya


Sunday, February 21, 2016

5 PERATURAN SENAMAN BAGI IBU HAMIL

Assalammualaikum..

Semasa hamil nak buat senaman memang takde masalah. Malah memberikan kebaikan kepada si ibu. Si ibu akan beraa lebih positif,tidur lebiih selesa dan mengurangkan kesakitan sepanjang kehamilan.Secara tak langsung si ibu akan lebih bersedia menunggu hari kelahiran nanti. 


Senaman bagi ibu hamil ini akan menguatkan otot dan membina daya ketahanan dan membantu bentu badan kembali asal selepas bersalin.Best kan. Senaman ideal untuk wanita hamil membolehkan jantung dipam, mengekalkan anggota tubuh, mengawal pertumbuhan berat dan membina otot tanpa menyebabkan tekanan fizikal yang berlebihan kepada si ibu dan janin dalam kandungan. Di sini ada 5 peraturan senaman bagi ibu hamil

5 PERATURAN SENAMAN BAGI IBU HAMIL

1. Dapatkan Nasihat Daripada Doktor


Jika memang ibu-ibu dah biasa melakukan senaman dan kandungan tiada masalah. Senaman boleh diteruskan seperti biasa. Tetapi bagi sesetengah yang ada potensi kehamilan berisiko mestilah mendapatkan nasihat dari doktor dulu. Jangan nak main redah je. 

2. Lebihkan Pengambilan Kalori


Ambil sekurang-kurangnya 300 ke 500 kalori tambahan setiap hari terutama apabila melakukan senaman ketika hamil. Makan dengan baik bagi mendapatkan tubuh yang lebih sihat.

3. Elakkan Senaman Berbahaya


Aktiviti menunggang kuda misalnya tidak sesuai untuk wanita hamil. Lebih berbahaya kerana mereka berisiko untuk terjatuh ketika melakukannya.

4. Pakai Pakaian Yang Bersesuaian


Si ibu mestilah pakai pakaian yang longgar dan selesa perlu menjadi keutamaan. Jika boleh pakai pakaian berlapis, kalau panas boleh buang lapisan pertama baju. Pastikan juga korang memakai coli yang menyokong pergerakan anda dengan baik. Dapatkan juga kasut yang bersesuaian.

5. Memanaskan Badan


Senaman memanaskan badan membolehkan otot dan sendi bersedia untuk melakukan kerja-kerjanya sekali gus membuatkan denyutan jantung naik secara perlahan-lahan. Jika masih teruskan senaman ini mungkin akan membahayakan diri korang sendiri.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

Sunday, November 29, 2015

MINUM AIR SEJUK KETIKA HAMIL, BOLEH KE?

Assalammualaikum...

Ibu-ibu mengandung sentiasa akan berhati-hati dengan minuman atau makanan yang diambil setiap hari. Ini kerana risau tentang kesihatan dan tumbesaran anak di dalam kandungan.



Ye semestinya ibu-ibu mengandung ni perlu makan makanan yang seimbang yang akan membantu memberikan nutrisi untuk si ibu dan anak dalam kandungan. Ada persoalan boleh ke ibu mengandung minum air sejuk?



Memang boleh. Ada 7 sebab ibu mengandung boleh minum air sejuk.

1) Sebenarnya minum air sejuk boleh bagi ibu mengandung, dalam pantang dan juga bayi. Selsema dan asma berkaitan dengan jangkitan virus akibat antibodi yang lemah. Air sejuk tidak melemahkan antibodi malah menguatkannya.

2) Mereka yang tidak biasa minum air sejuk dan tinggi kandungan urik asid dalam darah, apabila julung-julung kali mengambilnya akan menyebabkan toksik terbongkar keluar. Toksik yang terdapat di buah pinggang akan menyebabkan urat seperti membengkak di kaki. Toksik terdapat di dasar paru-paru akan menyebab batuk.

3) Mereka yang seperti ini boleh mengenalpasti tanda pembongkaran dengan melihat sama ada terasa pening kepala sejurus selepas minum air berais. Jika berlaku, kita boleh mengawal pembongkaran agar ia berlaku tidak ketara atau tidak disedari dengan cara mengurangkan kadar kesejukkan air tersebut.

4) Mulakan dengan hanya meminum air yang biasa dahulu (bukan panas), lama kelamaan tingkatkan dengan meminum air peti sejuk. Kemudian amalkan minuman berais.

5) Kadang kala, kesan air ais yang diminum itu bukan disebabkan oleh sejuk, tetapi disebabkan oleh bahan yang dibancuh. Air sirap mengandungi pewarna yang akan melemahkan buah pinggang. Air kopi berasid akan menyebabkan penat dan lelah. Air berkoko (milo) mempunyai tanin dan kafen yang akan melemahkan tyroid yang akan menyebabkan batuk.

6) Sebenarnya ramai yang telah mencuba minum air sejuk ketika dalam pantang kerana air panas akan memudaratkan kesihatan. Didapati tidak berlaku sebarang kesan pembongkaran, malah ia baik untuk kesihatan.

7) Minum air yang sejuk ialah aplikasi konsep Teori Tekanan Kesimpulannya ialah ibu mengandung digalakkan minum air sejuk.


petikan: Group ibu-ibu mengandung

SEMOGA MEMBERI MANFAAT

Sunday, November 22, 2015

5 KHASIAT AIR KELAPA MUDA UNTUK IBU MENGANDUNG

Assalammualaikum...

Air kelapa muda memang sedap kalau minum waktu petang di tepi pantai plak tu. Segar je rasa badan. Air kelapa muda ni juga ada yang minum untuk masalah demam campak untuk buang panas dalam badan.


Selain itu air kelapa muda ni bagus untuk ibu mengandung terutamanya bila hampir waktu bersalin. Pada awal kehamilan tak digalakkan minum sebab ada kata agak berbisa. Zat yang terkandung di dalamnya banyak berikan khasiat untuk anak dalam kandungan. Ini ada 5 khasiat air kelapa muda untuk ibu mengandung.

5 KHASIAT AIR KELAPA MUDA UNTUK IBU MENGANDUNG

1. Kandungan Elektrolit


Air kelapa muda ni kaya dengan kalsium, kalium, elektrolit, klorida, magnesium, riboflavin, dan juga sodium. Ia dikenali sebagai isotonik semulajadi kerana kandungan mineralnya dama dengan kandungan dalam tubuh Ia sangat bagus untuk memberikan tenaga dan tingkatkan stamina ibu mengandung. Malah ia boleh mengelakkan dehidarasi, kurangkan sakit kontraksi, kaki cramp,sakit kepala pada ibu mengandung.

2. Memiliki Diuretik


Air kelapa juga berfungsi sebagai diuretik yang steril, air kelapa muda terbukti memperlancar proses pembuangan air kencing dan membantu membersihkan saluran kencing. Hal ini tentu saja dapat mengeluarkan zat racun atau racun yang dihasilkan tubuh dan mencegah infeksi pada saluran kencing yang selalu terjadi pada ibu hamil dan menyebabkan kencing tak lawas.
3. Sebagia Anti Penyakit


Air kelapa muda mengandungi asam laurat, sejenis asam yang dapat membantu melawan berbagai penyakit. Asam laurat yang cukup banyak dalam air kelapa sama dengan yang ditemukan dalam susu ibu dan memiliki kesamaan karakteristik sebagai antijamur, antibakteri dan antivirus, malah memberikan kesihatan ibu dan bayi dari virus berbahaya seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteria dan klamidia heliokobater.

4. Membantu Pencernaan Selama Kehamilan


Air kelapa juga terbukti meningkatkan fungsi pencernaan orang dewasa mahupun anak-anak. Selama kehamilan, plasenta akan menghasilkan jenis hormon yang disebut progesteron, yang akan melambatkan atau berikan masalah pada sistem pencernaan. Tapi air kelapa ni dapat membantu untuk mengatasinya.

5. Dapat Meningkatkan HDL


Air kelapa muda tidak mengandung sedikit lemak dan kolesterol malah para kajian telah membuktikan bahawa air kelapa dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) dalam tubuh.

SEMOGA MEMBERI MANFAAT!

Tuesday, October 13, 2015

6 TIPS DAPAT ANAK COMEL, WOW COMELNYA ANAK KO

Assalammualaikum..

Setiap ibu bapa mesti sentiasa berdoa agar anak yang dikandungannya dilahirkan sempurna cukup sifatnya dan rupa paras.Malah berdoa agar anak yang dilahirkan menjadi anak yang soleh atau solehah. Dan paling penting anak yang comel.


Semua anak-anak yang dilahirkan memang sangat comel. Ada ikut muka kedua ibu bapa. Kadang kala masa kecik nampak muka macam ibu masa kecik, dah besar nampak macam muka ayah. Jangan risau, anak korang kan. Mesti la ada sepadan dengan muka korang suami isteri. Ini ada 6 tips untuk dapatkan anak comel.

6 TIPS UNTUK DAPATKAN ANAK COMEL

1. Amalkan mengaji Surah Yusuf Dan Surah Maryam


Memang elok sebenarnya jika membaca Al-Quran setiap hari lebih-lebih ibu mengandung. Bukan semata-mata untuk lahirkan anak yang comel, tetapi juga untuk melembutkan hati anak yang dikandung.


Antara surah yang disarankan untuk ibu hamil baca ialah Surah Yusuf, Surah Maryam dan Surah Luqman. Lebih bagus jika dalam tempoh sembilan bulan hamil,korang dapat khatam Quran. Namun, jangan pula amalan membaca al Quran dihentikan selepas melahirkan. Teruskan sahaja amalan mengaji dan jadikan rutin sampai bila-bila.

2. Amalkan pemakanan yang seimbang dan sihat
Kata orang tua-tua, pemakanan sayuran hijau sangat membantu untuk anda lahirkan bayi yang berkulit cantik. Antara sayuran yang sesuai ialah bayam, dan brokoli. Sayuran jenis kekacang seperti buncis dan kacang panjang juga adalah digalakkan.


Buah-buahan seperti oren, anggur dan epal juga sangat digalakkan untuk diamalkan ketika hamil. Sayuran dan buah-buahan merupakan sumber vitamin C yang memang sangat mujarab untuk kecantikan kulit.


Kurma merupakan antara makanan pilihan untuk wanita yang sedang hamil. Selain boleh mencerdaskan minda, ia juga dikatakan boleh mencantikkan kulit bayi.

3. Minum air kelapa

Digalakkan ibu hamil meminum air kelapa yang asli, terutamanya kelapa pandan. Selain dikatakan kulit bayi menjadi cerah dan comel, ia juga dikatakan boleh melebatkan rambut dan membersihkan bayi dalam kandungan.


Lendir dan darah tidak mudah melekat pada bayi ketika saat dilahirkan. Air kelapa ini dah boleh minum bila kandungan masuk 7 bulan. Jangan minum diawal kehamilan pula kerana ua membahayakan kehamilan. 

4. Makan Telur Ayam Kampung

Telur merupakan antara sumber protein. Tetapi bukan semua jenis telur sumber protein terbaik tau. Sebagai contoh telur ayam yang telah dicucuk supaya membesar dengan cepat. Bila menggunakan kaedah ini, tentu sekali ada bahan kimia yang terlibat.
Oleh itu, amalkan mengambil telur ayam kampung sebagai ganti.


5. Tengok gambar bayi yang comel

Tidak pasti sama ada cara ni berkesan ke tidak. Tapi kalau orang-orang tua memang pantang di saat ibu mengandung ni tengok benda-benda seperti binatang atau sebagainya. Jangan terlalu percaya sangat.


Ida dulu memang suka tengok citer Korea agaknya tu anak mata anak cam korea.hehehe.Tak juga sebenarnya Ida dan suami memang ada darah kacukan cina. Tapi Ida la yang paling dekat, nenek Ida orang cina mualaf.hehehehe. Lagipun mata Ida pun sebenarnya agak sepet juga sebab tu la dulu kawan-kawan suka panggil 'apek'..hhuhuhu

6. Minum air soya

Ada yang katakan soya ni tak bagus untuk kesihatan dan kulit. Sebenarnya saya setuju tentang fakta tu tapi bukan semua soya sebenarnya.Kita kena bijak memilih soya semasa hamil atau tidak. 


Di pasaran terdapat dua jenis soya. Satu yang ditanam dan dihasilkan secara semulajadi tanpa bantuan baja dan bahan kimia. Sejenis lagi ialah soya yang dicucuk supaya buahnya cepat matang. Kebanyakan soya yang ada di pasaran adalah soya yang dicucuk dan dibaja dengan bahan kimia. Kerana itulah banyak sangat kesan buruk yang mungkin berlaku sekiranya kita meminum soya di pasaran setiap hari.

Contoh mudah:


Buah tembikai yang besar tetapi bilap potong bijinya masih berwarna putih atau takde biji itu namanya tembikai itu telah dicucuk supaya buahnya cepat masak. Berbanding dengan buah tembikai yang kecik tetapi hitam bijinya itu la yang tumbuh secara semualajadi.

Testimoni Set Mengandung Shaklee







Nak order? sila klik



Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

Sunday, October 11, 2015

5 TIPS ATASI MORNING SICKNESS, ADUH TAK SELESANYA!

Assalammualaikum...

Kegembiraan bila tahu diri tu mengandung memang seronok sangat tapi yang menjadi tak seronok bila mula ada alahan atau lebih senang dipanggil morning sickness. Memang rasa tak selesa langsung.


Sesetengah ibu hamil memang takde masalah alahan ni. Macam Ida la, alhamdullilah takde masalah alahan sangat kecuali masa mengandung kan Aqil dulu di awal kehamilan. Tak boleh nak bau ikan. So memang ikan tak siang la, en suami yang tolong siangkan. Nak makan pun kurang, kalau jenis berjuah boleh tahan la.Kalau goreng memang tak la. Ini ada 5 tips atasi morning sickness buat ibu-ibu hamil.

5 TIPS ATASI MORNING SICKNESS

1. Jangan minum terlalu banyak


Minum banyak air masak dengan banyak memang bagus untuk ibu-ibu hamil. Tapi bila ada masalah alahan ni keinginan nak minum jadi kurang malah ada yang akan termuntah setiap kali minum air. Ini bahaya kerana boleh menyebabkan ibu hidrat. Jadi langkah yang sebaiknya minum air dalam kuantiti yang sedikit dengan kerap. Jangan sampai yak minum langsung tau!

2. Elakkan makan dalam kuantiti yang banyak


Ibu hamil ni selera makan memang lain skit. Nak makan untuk 2 orang katanya. Bila ada masalah morning sickness ni selalunya selera makan akan menjadi bekurangan sampaila setiap kali makan nasi akan termuntah balik. Apa-apa pun ibu hamil tetap kena makan. Kalau tak boleh makan nasi gantikan dengan benda lain seperti mee atau sebagainya. 
Makan dalam kuantiti yang sedikit tapi dengan kerap. Jangan biarkan perut kosong Jangan la asyik makan makanan tak berkhasiat seperti junk food atau fast food. Sebaiknya kurangkan.

3.Amalkan minum teh halia


Rasa halia yang pedas dan hangat dapat mengurangkan rasa mual dan loya yang dialami oleh ibu hamil. Korang boleh minum teh yang dicampur hirisan halia atau air suam dicampur halia bagi melegakan rasa loya.

4. Elakkan pergerakan mengejut


Setiap kali bangun dari tidur elakkan dari bangun terlalu mengejut. Bila terjaga tu, baring sebentar untuk hilangkan rasa pening. Sebaiknya duduk dahulu atau longgarkan urat-urat badan seperti mengeliat dengan panjang.

5. Rajin berjalan kaki


Jangan jadikan alasan loya dan mual di awal mengandung untuk malas berjalan kaki. Sebenarnya berjalan kaki ini membantu ibu-ibu hamil untuk kurangkan rasa loya dan mual.Bahkan senaman berjalan kaki juga bagus untuk melancarkan peredaran darah dalam badan. Malah ibu-ibu hamil akan menghirup udara yang lebih segar.



Nak order? sila klik

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.

Google+ Followers