Showing posts with label WANITA. Show all posts
Showing posts with label WANITA. Show all posts

Sunday, January 24, 2016

7 TIPS MELANGSINGKAN BADAN SELEPAS BERSALIN

Assalammualaikum...

Semasa mengandung macam-macam makanan yang kita akan makan. Selalu orang akan kata macam ni. " Takpe makan je nanti dah bersalin masa pantang dah tak boleh makan". Makan tak salah sebenarnya tapi jangan berlebihan. Berat badan pun naik mendadak, dah bersalin pening kepala risau psal berat badan pula.



Memang ada cara nak langsingkan badan selepas bersalin ni. Nak taknak je. Pastikan jangan sampai korang jadi terlalu stress pula. Stress tak membantu korang kurangkan berat badan pun malah menaikkan lagi ada la. Ini ada 7 tips melangsingkan badan selepas bersalin.


7 TIPS MELANGSINGKAN BADAN SELEPAS BERSALIN

1. Jangan diet


Pelik kan? Nak kurangkan berat badan tapi tak boleh diet. Itu la salah sesetengah orang yang dalam program berat badan ni. Sepatutnya bukan diet sampai tak makan tapi kurangkan kalori makanan yang diambil. wajib makan 3 kali sehari. No excuse. Bila korang tak makan, perut akan menjadi terlalu lapar. Dan sekali korang nak makan mesti akan makan banyak.Takkan nak salahkan diet pula kan. Pastikan korang makan makanan yang seimbang. Sayur-sayuran dan buah-buahan itu mesti makan.

2. Makanan berkhasiat


Bila menjadi seorang ibu ni, korang kena pastikan makan makanan yang berkhasiat dan seimbang tambah kalau menyusukan badan. Makanan yang berkalori tinggi,junk food ke fast food ke kalau bleh kurangkan la. Contoh macam ikan salmon yang mengandungi omega (DHA). Ini bagus untuk otak dan sistem saraf korang dan anak. Susu dan yogurt yang mengandungi kalsium yang tinggi bagus untuk tulang dan gigi yang kuat dan banyak lagi. Boleh check dalam piramid makanan.

3. Menyusu


Cara paling senang nak kurangkan badan sekaligus langsingkan berat badan adalah dengan penyusuan. Ada beberapa kajian yang membuktikan penyusuan secara ekslusif membantu mengurangkan berat badan dengan lebih cepat. Di mana ia boleh membakar 300 kalori korang setiap kali penyusuan. Wah hebat tak? Eira Syazira pelakon Malaysia tu masa mengandung lebih 80kg tapi dalam masa 3 bulan boleh turun sebanyak 30kg tau!

4. Minum air



Minum air sebenarnya membantu untuk elakkan korang dari makan terlalu banyak. Ini akan mempercepatkan kadar metabolisma badan korang. Kalau nak tahu sama ada korang minum air dengan mencukupi, mesti korang akan ke tanada dama 3-4jam dan warna air kencing korang berwarna putih bukan kekuningan. Jadi minum la air sebanyak mungkin sekurang-kurangnya 3 liter setiap hari.

5. Bergerak


Selain pemakanan yang sihat, senaman juga sebenarnya penting. Senaman yang ringan seperti aerobik pun dah mencukupi sebenarnya. Ini membantu membakar kalori dan menjaga otot dan tulang yang kuat. Sekali sekala atau hujung minggu boleh la pergi melakukan senaman di luar seperti jogging di taman permainan. Ini juga membantu dari korang mengalami stress atau kemurungan.

6. Tidur mencukupi


Bila dah ada anak, memang tidur korang pasti akan terganggu setiap hari. Penting untuk mendapatkan tidur mencukupi supaya si ibu tidak akan menjadi terlalu penat dan akan menyebabkan stress. Jika badan terlalu letih ia akan mengeluarjan hormon kortisol yang memberi tekanan dan menyebabkan penambahan berat badan. Jadi dapatkan tidur mencukupi sekurang-kurangnya 6-7 jam. Kalau waktu siang, curi masa sedikit untuk tidur sebentar sementara anak-anak masih tidur.

7. Meminta bantuan.



Jika semua perkara ini korang tak dapat ikut dengan baik. Dapatkan nasihat dari doktor atau pakar pemakanan untuk dapatkan program diet yang betul. Mereka akan membimbing korang sehingga berjaya. 

Kalau nak dapatkan konsultasi dari Ida pun boleh takde masalah. Ida akan membantu korang menurunkan berat badan dengan cara yang betul.






Nak order? sila klik

Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Email : chintashoope@gmail.com
No Id: 1074293

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

Monday, October 19, 2015

15 PUNCA HAID LEWAT, AKU HAMIL KE?

Assalammualaikum...

Ramai yang mungkin kaum wanita yang telah berkahwin akan mengalami masalah seperti ini. Haid datang lambat dari tarikh yang sepatutnya. Tapi bila check upt test, negatif. Rasa agak kecewa terutamanya yang telah lama menanti cahaya mata atau dah lama ingin timbang anak lagi.



Ia juga boleh dikenali sebagai Amenorea dalam istilah perubatan. Tak semua akan mendapat berita gembira jika haid datang lambat. Berkemungkinan ada masalah lain yang mungkin kita sendiri tak sedar yang menyebabkan haid datang lambat. Ini ada 15 punca haid datang lewat dari tarikh yang sepatutunya.


15 PUNCA HAID DATANG LEWAT

1. Tekanan



Tekanan mental boleh mempengaruhi jumlah hormone (GnRH) yang boleh menganggu ovulasi dan seterusnya memberhentikan haid korang.

2. Masalah kesihatan




Haid datang lewat boleh disebabkan oleh penyakit seperti PCOS atau deman panas yang memberikan tekanan fizikal boleh menganggu kitaran haid.

3. Kelebihan hormone prolaktin




Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan menyebabkan haid lewat. Korang akan merasa seperti susu keluar, atau berkemungkinan mengalami masalah hyperprolatinemia.

4. Menyusu badan




Jika korang masih menyusukan anak-anak itu perkara normal jika haid datang lambat. Ini kerana hormon korang masa ini telah mengganggu dan menyebabkan haid datang lewat.

5. Masalah kelenjar tiroid




Hormon tiroid juga boleh menganggu haid dimana korang akan rasa panas, berdebar dan kekurangan berat badan secara mendadak.

6. Perubahan dalam jadual




Maknanya kitaran haid korang tak teratur disebabkan masalah hormon tak stabil.

7. Perubatan

Korang mungkin ada makan apa-apa dari hospital yang menganggu kitaran haid korang contoh seperti pil perancang.

8. Berat badan berlebihan




Berat badan yang berlebihan akan menganggu ketidakseimbangan hormone estrogen dalam badan. Kebanyakan haid wanita dan kesuburan kembali normal apabila berat badan mereka menurun.

9. Terlalu kurus




Bila badan terlalu kurus sehingga tiada lemak di dalam badan juga ajan menganggu kitaran haid korang. Ini selalunya berlaku pada para atlet. Tempoh haid boleh kembali normal semula jika berat badan kembali yang sepatutnya.

10. Membuat senaman berat




Jika ada yang menyertai sebuah acara yang melakukan senaman berat seperti marathon juga boleh menganggu ovulasi. Ini disebabkan tekanan bertambah ke atas badan akan mencegah kehamilan.

11. Tersilap kira tarikh




Kitaran haid berbeza untuk semua wanita. Purata kitaran haid yang normal ialah antara 21-­35 hari. Akan tetapi terdapat sesetengah wanita yang tidak mempunyai kitaran haid yang teratur. Ramai wanita sebenarnya tak ingat tarikh sebenarnya haid jadi digalakkan untuk catatkan dalam buku pada setiap bulan atau muat turun sahaja kalendar dalam handphone korang.

12. Peri­Menopaus

Peri­menopaus adalah tempoh di mana peralihan dari usia reproduktif ke usia tidak reproduktif dimana haid akan berhenti selama­lamanya. Dalam tempoh ini, tempoh haid anda akan berubah ke kurang kerap.

13. Menopaus




Menopaus adalah apabila ovulasi tidak berlaku lagi dan haid berhenti selama­-lamanya.

14. Ubat pencegahan kehamilan




Pengambilan pil perancang, suntikan ataupun ubat yang boleh menyebabkan perubahan hormon di dalam badan boleh mengganggu kitaran haid. Apabila korang dah berhenti penggunaan ubat pencegah kehamilan, badan akan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dalam perubahan hormone sebelum tempoh kitaran haid menjadi stabil.

15. Kehamilan




Akhirnya! Ya, tempoh haid lewat mungkin kerana korang sedang hamil. Ujian kehamilan air kencing ataupun darah boleh menentukan bahawa korang hamil atau tidak.





STOP!!!

Sempena bulann oktober ni Shaklee ada promosi beli 2 botol GLA complex dan dapatkan 5% diskaun..sangat berbaloi...So sapa nak dapatkan pek kembar ni kena direct mesej Ida k...




Nak order? sila kliK


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com

*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya

Tuesday, August 18, 2015

UJIAN PAP SMEAR,CEGAH SEBELUM MENJADI KANSER,SAKIT KE?

Assalammualaikum..

Mesti ramai ibu-ibu yang tahu tentang ujian pap smear ni. Selalunya akan dilakukan selepas 6 minggu melahirkan anak. Ada juga ibu-ibu yang sengaja lupa tarikh ujian pap smear ni sebab takut kan. Ada yang cakap sakit la apa la tapi kebanyakkan yang lupa temujanji ni sebab dah masuk bekerja atau terlalu sibuk uruskan anak.




Pap Smear adalah suatu ujian untuk memeriksa kesihatan serviks. Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.



Masa yang diambil bagi sel normal untuk menjadi sel kanser adalah di antara 2 hingga 10 tahun. Jadi, sekiranya pap smear dilakukan setiap 3 tahun, peluang untuk mengesan sel-sel yang berpotensi menjadi sel kanser adalah cerah sebelum ia menjadi kanser serviks. Rawatan di peringkat awal mempunyai peluang yang cerah untuk sembuh.

SIAPA YANG DIGALAKKAN JALANI UJIAN PAP SMEAR?



1. Mereka yang telah melakukan seks awal dari 18 tahun
2. Mereka yang ada pasangan seks yang ramai (non muslim)
3. Wanita yang telah menjalani histerektomi subtotal (membuang uterus tanpa membuang serviks)
4. Perokok
5. Dijangkiti kuma HPV (agen penyebab kanser)
6. Wanita berusia 26tahun-70tahun

APA YANG DILAKUKAN SEMASA UJIAN PAP SMEAR?




1. Korang akan diminta untuk berbaring di atas katil dengan lutut dinaikkan dan dibengkokkan.

2. Spekulum (muncung itik), sepanjang 4 inci,akan dimasukkan ke dalam vagina untuk membolehkan ia terbuka.

3. Dengan pandangan selari, doktor akan memasukkan spatula kayu, untuk mengambil sampel sel dari servik.

4. Sampel tersebut kemudiannya disebarkan di atas slaid kaca dan di sembur dengan alkohol. Seterusnya, ia dihantar ke makmal untuk diperiksa oleh ahli patologi.

Keputusan selalunya akan dapat dalam masa 1 minggu bergantung pad pihak hospital la. Kalau takda apa-apa masalah diorang takkan telefon. Kalau ada masalah tu yang perlu dirisaukan. 





Ada yang cakap sakit, mula-mula Ida pun fikir macam tu jugak sebab Ida ada belajar tentang prosedur dia tapi sebenarnya tak pun jika kita tenang. Untuk kesihatan kita kan, apa salahnya bukan kita buat selalu pun. 

JOM SAMA-SAMA KITA JALANI UJIAN PAP SMEAR UNTUK KESIHATAN YANG LEBIH BAIK

SEMOGA INI MEMBERI MANFAAT!

Saturday, May 23, 2015

4 TIPS CANTIK SEPERTI ARTIS KOREA

Assalammualaikum...

Mungkin ramai di kalangan korang peminat citer korea kan dan juga peminat artis-artis korea ni. Pernah tak terfikir kenapa artis korea mempunyai kulit yang cantik? Contoh seperti Suzy,Song Ji Hyo,Ha Ji Won dan ramai lagi.



Ye ada kebanyakkan mereka memang melakukan pembedahan plastik. Mungkin ada part-part yang diorang tak suka. Tapi yang pasti apa yang mereka amalkan.


4 TIPS CANTIK SEPERTI ARTIS KOREA

1. Penggunaan produk kecantikan

Sememangnya produK diorang sangat popular di Korea mahupun di Malaysia kan. Semua orang nak cantik macam orang korea. Diorang amat mementingkan penggunaan BB Cream semasa keluar rumah untuk melindungi kulit mereka dari perubahan cuaca yang tak menentu. Penggunaan masker juga dilakukan setiap hari. Contoh produk Etude House,The Face Shop dab banyak lagi.

2. Air yang banyak
Salah satu tips untuk dapatkan kulit yang cantik ialah dengan minum air dengan banyak. Bukan air manis ye...air kosong atau air masak..Jarang kalau tengok citer korea diorang minum minuman karbonat atau manis ni.Paling tak pun kopi la kan.


3. Mata yang menawan.
Penggunaan eye liner juga amat penting untuk dapatkan mata yang menawan. Memandangkan mata diorang agak sepet macam Ida ni kan. So bila pakai eye liner nampak la besar skit kan..huhuhu. Diorang ni jarang pakai eyeshadow macam kita ni. Diorang nak nampakkan lebih natural beauty..perasan tak?


4. Rawatan wajah.
Kebanyakkan amalan yang diorang lakukan untuk kecantikan kulit semuanya dilakukan sendiri di rumah menggunakan bahan semulajadi. Diorang rajin nak buat masker atau skrub sendiri. Kalau kita ni senang je..beli je kat kedai yang tersedia ada yang semestinya ada sedikit bahan kimia.Malah mereka memakan makanan yang seimbang dan berkhasiat. Juga melakukan pemeriksaan kulit pada setiap bulan. Korang ada ke buat?huhuhu

So kesimpulannya kan..

"Makan makanan yang seimbang dan berkhasiat"
"Amalkan gaya hidup yang sihat"

Tuesday, May 19, 2015

4 KESAN PERANAKAN JATUH

Assalammualaikum...

Wanita sentiasa ingin menjaga kecantikan kulit mahupun kesihatan diri terutamya dalaman. Sistem peranakan merupakan organ yang amat penting untuk kaum wanita terutamanya yang dah berkahwin.


Selalunya masalah peranakan jatuh ni terjadi pada wanita yang sudah berkahwin dan melahirkan anak. Tetapi wanita yang belum melahirkan anak pun berkemungkinan boleh ada masalah ni.


TAHAP PERANAKAN JATUH

Tahap 1
Rahim turun daripasa kedudukan asal(masih dalam lubang faraj).

Tahap 2
Sebahagian rahim sudah keluar dari lubang faraj

Tahap 3
Seluruh rahim di luar faraj (kronik)


4 KESAN PERANAKAN JATUH

1. Gangguan kencing
Ini menyebabkan kesukaran untuk kencing,kerap kencing atau sukar mengawal kencing contoh ketika batuk,bersin yang menyebabkan tekanan perut meningkat seperti ketawa.

2. Gangguan hubungan kelamin
Kelonggaran faraj atau kekuatan kemutan akan berkurangan dan ia menyebabkan kenikmatan seks terganggu

3. Sakit pinggang dan tak selesa
Berasa macam ada benda yang keluar dari faraj.Paling rasa bila banyak berjalan atau berdiri.Peranakan yang jatuh menarik otot-otot di kawasan pinggang.

4. Gangguan kesihatan
Apabila keseluruhan rahim keluarini menyebabkan pintu rahim bergesel dengan seluar dalam dan menyebabkan luka. Malah ia akan dijangkiti kuman yang menyebabkan keputihan atau lendiran yang banyak.

Salah satu cara untuk menjaga peranakan kita ialah dengan senaman kagel. Boleh klik di sini

Thursday, May 7, 2015

PUNCA SEBENAR CYST

Assalammualaikum...

Hanya sedikit perkongsian mengenai cyst memandangkan beberapa bulan lepas kecoh psal ni kan. Mula la nak salahkan produk itu ini.


Cyst ni merupakan sejenis ketumbuhan. Ia bukan kanser yang boleh merebak dan berbahaya. Ia membesar secaa perlahan-lahan.


Ida masa mengandungkan Asyraf dulu pun ada masalah cyst ni. Alhamdullillah ia tak membesar dan selepas bersalin ia hilang macam tu je.

Bentuk cyst ni macam poket/bola yang mengandungi air atau bendalir di dalam ovari. Itu dipanggil ovarian cyst. Poket ni pada mulanya normal sebab ada telur atau ovum di dalamnya. Tapi bila time untuk menetas selepas matang ia tak dapat dikeluarkan untuk disenyawakan ia membesar melebihi 2cm. Selagi tak menetas ia boleh membesar menjadi saiz kacang atau buah tembikai. Itu la die ovarian cyst.


TANDA - TANDA FIBROID DAN CYST DALAM RAHIM YANG BERMASALAH



* Gangguan Haid
* Keputihan
* Masalah ketidaksuburan
* Kemandulan di kalangan wanita
* Hubungan suami isteri yang dinging atau sakit ketika bersama
* Perut kembang
* Angin yang keluar dari vagina (Kentut Vagina)
* Rasa gatal dan keluar bau kurang enak pada vagina
* Kerap membuang air kecil ketika batuk, berlari dan berlompat
* Kerap letih dan lesu
* Sakit lutut dan tumit
* Kesekukan kaki dan tanggan
* Kekejangan otot dibawah betis (simpul mengkarung)
* Kerap keguguran
* Ketumbuhan fibro dan cyst


Rawatan

Masa Ida kena cyst dulu doktor bagitahu cyst ni akan mengecut sendiri jika tak membesar. Jika ia membesar,pembedahan akan dilakukan.

Moga memberi manfaat.

Thursday, April 23, 2015

6 TIPS HILANGKAN SELULIT,ELAK KULIT NAMPAK MACAM PETA ASIA,APA NAK BUAT?

Assalammualaikum..

Selulit ni bukan sahaja berlaku pada orang yang berisi tapi orang kurus pun boleh ada. Bukan mudah nak hilangkan selulit ni kerana ia merupakan penimbunan lemak di bahagian dalam lapisan kulit di atas otot yang berwarna putih.



Selulit ni selalunya berlaku pada ibu mengandung. Ni kerana regangan kulit berlaku sebab anak di dalam perut semakin membesar. Selain itu ia disebabkan oleh gaya pemakanan,gaya hidup tak sihat,pakaian dalam terlalu ketat dan penurunan berat badan yang terlalu drastik.


6 TIPS HILANGKAN SELULIT

1. Elakkan minuman kafein kerana ia akan menyebabkan kulit menjadi kering.

2. Sapu dengan minyak kelapa dara (VCOA).

3. Rajin bersenam. Melakukan senaman di bahagian-bahagian tertentu boleh mengurangkan masalah selulit.

4. Sapu dengan losyen atau pelembap kulit. Sapu selepas mandi sebab time ni pori-pori kulit akan terbuka so penyerapan akan lebih berkesan

5. Pemakanan yang seimbang. Banyakkan makan buah-buahan yang membantu kurangkan masalah selulit seperti bluberry,betik,lemon dan nenas. Malah makan sayur-sayuran yang mengandungi serat yang tinggi.

6. Scrub kopi. Ni Ida pernah bagitahu entry lepas selain membantu mencantikkan kulit dan kurangkan jerawat ia juga membantu untuk hilangkan selulit. Sila klik di sini



sumber: http://www.wom.my/



Mana la boleh tahan tengok kulit dah macam peta asia. Malu rasa nak tunjuk kat suami. Tak boleh jalan dengan cara tradisional kita buat cara moden. Apa susah zaman sekarang ni semua ada..

Nak order? sila klik


Sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi saya:

NURUL AQIDAH AZAHAR
(YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR)
sms/whatsapp 0174636210
Fanpage : Mummysupplementshop
Email : Aqidgirl_88@yahoo.com


*setiap pembelian anda wajib akan mendapat konsultasi percuma yang berterusan dari saya.

Google+ Followers